FAQ

HENKILÖKUNNALLE

Miten Opintokamun saa käyttöön omassa oppilaitoksessa?

Oppilaitoksen henkilökunta ja opiskelijat pääsevät rekisteröitymään sen jälkeen, kun oppilaitos on hankkinut lukuvuosilisenssin. Lisätietoa hinnoittelusta ja ohjeet lisenssin hankkimiseen täällä.

 

Kuka voi rekisteröidä oppilaitoksen? 

Rekisteröijä voi olla kuka vain oppilaitoksen henkilökunnasta. On hyvä keskustella, kuka rekisteröitymisen tekee, tai tiedottaa muita, jos sen tekee itse. Rekisteröijästä tulee automaattisesti oppilaitoksen yhteyshenkilö. Mikäli oppilaitoksella on useita toimipaikkoja eri puolella Suomea, voitte päättää, haluatteko rekisteröityä koko oppilaitoksena vai yksiköittäin. Jos rekisteröitte koko oppilaitoksen, yhteyshenkilö saa raportin kaikista opiskelijoista tutkinnoittain sekä pääsyn kaikkien opiskelijoiden kurssisuorituksiin. Jos rekisteröidytte yksikköinä, tiedot saadaan vain omasta yksiköstä. Jos rekisteröi koko oppilaitoksen, kannattaa jo rekisteröitymisen yhteydessä kutsua yhteyshenkilöitä mukaan jokaisesta toimipaikasta.

 

Miten voin oppilaitoksen yhteyshenkilönä lisätä ja liittää koulumme henkilökuntaa Opintokamuun?

Henkilökunta rekisteröityy osoitteessa: 

https://opintokamu.fi/fi/tilit/oppilaitoshenkilokunnanrekisterointi/ 

Lomakkeessa pyydetään rekisteröitymiskoodia, jonka löydät 'Oppilaitoksen tiedot'- sivulta. Yhteyshenkilönä voit myös tarvittaessa muuttaa henkilökunnan jäseniä yhteyshenkilöiksi, tai yhteyshenkilöitä henkilökunnan jäseniksi. Pääset muokkaamaan opettajakäyttäjiä 'Oppilaitoksen tiedot'-sivulta 'Henkilökunta'-välilehdeltä. Klikkaa kynän kuvaa haluamasi käyttäjätunnuksen vieressä, niin pääset muuttamaan henkilön statusta.

 

Rekisteröin oppilaitoksen Opintokamuun ja lähetin kutsuja vain muutamille henkilökunnan jäsenille. Miten voin nyt pyytää muita opettajia liittymään Opintokamuun?

Voit pyytää opettajia rekisteröitymään osoitteessa https://opintokamu.fi/fi/ilmoittaudu-mukaan/ kohdasta "Rekisteröidy henkilökuntaan". Rekisteröityäkseen opettajat tarvitsevat koulun koodin, jonka olet saanut lähettämässämme vahvistusviestissä. Kun annat kyseisen koodin opettajille, he voivat rekisteröityä oikean oppilaitoksen henkilökunnaksi.

 

Onko koululla vain yksi yhteyshenkilö, joka vastaa kurssisuoritusten tarkastamisesta? 

Koululla voi olla useita yhteyshenkilöitä. Yhteyshenkilö näkee koulun käyttäjälistauksen ja kurssin aloittaneet/suorittaneet, joten tietosuojasyistä koululla on tärkeää miettiä, kenellä on oikeus nähdä näitä tietoja. Yhteyshenkilö voi Oppilaitoksen tiedot -kohdassa antaa yhteyshenkilön käyttöoikeuden haluamilleen opettajakäyttäjille. Opettajan pitää siis ensin tehdä itselleen opettajatunnus, jonka jälkeen yhteyshenkilö voi muuttaa sen yhteyshenkilön tunnukseksi. Yhteyshenkilö näkee kaikkien opiskelijoiden suoritukset, opettajakäyttäjä ei näe suorituksia.
 

Mistä löytyy oppilaitoksen koodi?

Koodi löytyy yhteyshenkilön sivuilta Oppilaitoksen tiedoista, sivun oikeasta yläkulmasta.

 

En saanut rekisteröitymisen jälkeen vahvistuslinkkiä sähköpostiini. 

Joissakin sähköposteissa on korkea suojaus ja viesti voi päätyä roskapostiin tai ei tule lainkaan perille. Kannattaa siis tarkistaa ensin roskaposti. Jos viestiä ei löydy sieltä, ilmoita asiasta sähköpostiosoitteeseen opintokamu@utu.fi, niin tunnuksesi voidaan aktivoida manuaalisesti.

 

Työskentelen kahdessa/useammassa toimipisteessä. Voinko ottaa Opintokamun käyttöön tunnuksillani myös muissa toimipisteissä?

Teknisesti ei ole mahdollista liittää yhtä käyttäjää useampaan oppilaitokseen. Tässä tilanteessa tulisi siis luoda uusi tunnus eri sähköpostiosoitteella.

 

Minulla on opiskelija, joka haluaisi suorittaa Opintokamu-kurssin. Hän ei enää muista millä tunnuksilla hän rekisteröityi Opintokamuun.

Oppilaitoksen yhteyshenkilö pääsee näkemään kaikkien oppilaitoksen opiskelijoiden käyttäjätunnukset. Kirjautumisen jälkeen valitaan oikeasta yläkulmasta ‘Oppilaitosprofiili’. Ihmiset -välilehdellä on listattuna kaikki oppilaitokseen rekisteröityneet käyttäjätunnukset. Opiskelijan sähköpostiosoite pitäisi löytyä listalta. Mikäli salasanakin on unohtunut, sen saa palautettua omaan sähköpostiin sisäänkirjautumissivulla. 

 

Olen hukannut tunnukset.

Olet luonut itsellesi tunnukset sähköpostillasi. Voit mennä www.opintokamu.fi sivulle ja klikata ”kirjaudu sisään” sivulta ”unohditko salasanasi?” kohdan. Saat siten itse luotua uuden salasanan sähköpostisi kautta. Jos salasanan vaihtamislinkki ei tule sähköpostiisi perille, ota yhteyttä opintokamu@utu.fi. 

 

Voinko päivittää tietojani, esim. vaihtaa sähköpostiosoitteeni?

Yhteyshenkilönä pääset muokkaamaan omia tietoja ”Oppilaitoksen tiedot” → ’Omat tiedot’ → ’Päivitä’-välilehdeltä. Pääset myös halutessasi muuttamaan muiden henkilökunnan jäsenten tietoja ’Henkilökunta’-välilehdeltä. Henkilökunnan sähköpostiosoitteiden vieressä on kynän kuva, jota painamalla pääset muokkaamaan tietoja. 

Opiskelijan tekemät tehtävät ovat nollautuneet palvelussa. Mistä tämä johtuu?
Sivun ylälaidassa oleva tehtävälaskuri (_/75) kertoo vuorokauden aikana suoritettujen tehtävien määrän/maksimimäärän tehtäviä, jotka vuorokaudessa voi tehdä. Laskuri nollautuu joka päivä, mutta tehtävät pysyvät suoritettuna ja etenemisen voi tarkistaa omalta ‘Kurssi’-välilehdeltä. Voi olla, että opiskelijat ovat tulkinneet tämän laskurin tehtävien nollautumiseksi. 


Näenkö opettajana tai yhteyshenkilönä, miten paljon opiskelijat ovat tehneet tehtäviä?
Vain oppilaitoksen yhteyshenkilö pääsee näkemään kurssille rekisteröityneet ja kurssin loppuun saakka suorittaneet opiskelijat. Hän ei kuitenkaan pääse tarkastelemaan yksittäisten opiskelijoiden suoritusprosentteja tai tehtäväkohtaista etenemistä. Vain opiskelija itse näkee, paljonko tehtäviä on tehnyt.

Ohjelma ei näytä opettajille, miten pitkälle opiskelijat ovat edenneet kurssilla. Pääsettekö näkemään jostakin opiskelijoiden suoritusten tilan?
Emme valitettavasti voi nähdä yksittäisen opiskelijan suorituksia, vain sen onko kurssi aloitettu tai suoritettu loppuun. Opiskelija pääsee itse ‘Omat tiedot’ -kohdassa Kurssi-välilehdellä tarkastelemaan suoritustaan osiokohtaisesti. Sielläkään eteneminen ei näy tehtäväkohtaisesti. Voit pyytää opiskelijoita näyttämään sinulle tuon Omat tiedot -sivun, niin saatte käsityksen opiskelijan kurssin etenemisestä. Kun kurssi on valmis, näet Oppilaitoksen tiedot -kohdasta, että opiskelija on suorittanut kurssin loppuun.

 

Onko kurssin suorittamisella aikarajaa? Eli milloin kaikkien ilmoittautuneiden kurssisuoritukset tulisi olla valmiina?

Kurssilla ei ole meidän puolestamme asetettu aikarajaa, joten sen voi järjestelmässä suorittaa haluamassaan tahdissa. Oppilaitoksessanne voitte toki asettaa aikarajan, joka tulisi ilmoittaa opiskelijoille.

 

Opiskelijamme ovat rekisteröityneet Opintokamu-palvelun käyttäjiksi ja suorittaneet kursseja. Miten kurssit hyväksiluetaan, kun opettajat eivät tiedä, mitä opiskelijat ovat Opintokamu-palvelussa tehneet ja kuinka laajoja suoritetut opintokokonaisuudet ovat?

Opintokamu-kurssin ohjeellinen laajuus on 2 opintopistettä (entinen 1 kurssi) lukiossa ja 2 osaamispistettä ammattioppilaitoksessa. Lisätietoja kurssista löytyy Opintokamun ja avoimilta sivuilta https://opintokamu.fi/fi/kurssiesittely/

Halutessanne voitte varmistaa suorituksen opiskelijoilta pyytämällä joitain tehtäviä näytettäväksi (opiskelija kirjautuu omalla laitteellaan ja näyttää, miten on kysymyksiin vastannut). Esimerkiksi avointen vastausten kohdalla voidaan katsoa, ovatko opiskelijat kirjoittaneet oikeita asioita. Jos tehtävä on opiskelijalla värillinen, hän on valinnut osion kurssiinsa ja näin ollen tehtävä tulisi olla suoritettu.

On myös mahdollista liittää kurssisuoritukseen jokin lisäosa, josta kurssin vastuuopettaja oppilaitoksessa vastaa (esim. oppimispäiväkirja tai keskustelu opiskelijan kanssa sisällöistä), jos se tuntuu tarpeelliselta. Opettajan työpanosta toki tarvitaan, jos halutaan enemmän kontrollia suorituksesta.

 

Mikä on Opintokamu-raportti? Entä lokakuun kysely? Milloin kysely avautuu ja millä aikavälillä kysely tulee tehdä?

Opintokamu-raportti on työkalu, jonka tarkoitus on auttaa toisen asteen oppilaitoksia opiskelijoiden hyvinvoinnin seuraamisessa ja hyvinvointityön suunnittelussa. Raportti muodostuu lokakuun opiskelijakyselyn perusteella. Kysely on avoinna lokakuun ajan. Kyselyyn kirjaudutaan sivun oikeassa yläkulmassa olevasta kohdasta KYSELY. Opiskelijoiden tulee olla kirjautuneena Opintokamuun tehdäkseen kyselyn.

Palaute on saatavilla heti marraskuun alussa yhteyshenkilölle Oppilaitoksen tiedoissa RAPORTTI-välilehdellä. Raportti on saatavilla, jos kyselyyn on vastannut vähintään viisi opiskelijaa.

Henkilökunnan työkaluista löytyy tarkemmat ohjeet kyselyn toteuttamiseen ja raportin hakemiseen ja tulkintaan. Sivuilla on myös printattava opiskelijan ohje opiskelijoille (alasivulla Kyselyn toteuttaminen käytännössä) ja lyhyet kalvo-ohjeet, jos kysely tehdään luokkaryhmissä yhdessä. https://opintokamu.fi/fi/tyokalut/opintokamu-raportti/

 

Olen ryhmänohjaaja, miksi en näe Opintokamu-raporttia?

Kyselyn tulokset näkyvät vain oppilaitoksen Opintokamu-yhteyshenkilöille, eli raportti on nähtävillä heidän tunnuksillaan. Yhteyshenkilöt voivat myös muuttaa opettajakäyttäjien tunnukset tarvittaessa yhteyshenkilön tunnuksiksi. Eli jos oppilaitoksessanne on tarvetta, että sinä pääset näkemään raportin (ja samalla myös oppilaitoksen kirjautuneet käyttäjät ja kurssisuoritusmerkinnät), voit pyytää yhteyshenkilöä muuttamaan käyttäjätunnuksesi tyyppiä.

 

Opiskelija on käynyt tekemässä Opintokamu-verkkokurssin, mutta en näe hänen suoritustaan.

On mahdollista, että opiskelija ei ole alustanut kurssia ennen sen suorittamista. Tällöin opiskelijan pitäisi käydä alustamassa itselleen kurssi (=valitsemassa omaan kurssiinsa kuuluvat osiot). Ohjeet löytyvät etusivulta. Tehtävät tallentuvat aina sitä mukaa kun niitä suoritetaan, mutta jotta suoritus tulee näkyviin sinun listallesi, pitää kurssi olla myös alustettu. 

Joskus käy myös niin, että opiskelijalta puuttuu joitakin osasuorituksia (esim. quiz-tehtäviä), joita hän ei ole huomannut suorittaa ja kurssi näkyy siksi keskeneräisenä. 

 

Miten sivulta saa poistettua vanhoja opiskelijoita?

Oppilaitos ei voi itse poistaa vanhoja käyttäjiä, vaan kolme vuotta vanhemmat käyttäjät menevät automaattisesti näkymästä piiloon. Oppilaitoksen yhteyshenkilö voi kuitenkin suodattimia käyttämällä järjestää oppilaslistoja erilaisiin näkymiin, esim. aloituskauden mukaan ja yksittäisiä oppilaita voi hakea hakutoiminnolla. Eli suodatin-toiminnolla voit järjestää uusimmat oppilaat aina listan kärkeen.  

 

Kuinka voi poistaa henkilöitä, jotka eivät ole enää töissä organisaatiossa eivätkä aktiivisia?

Oppilaitokset eivät itse pääse poistamaan henkilöitä, jotka eivät enää ole organisaatiossa. Lähettämällä kyseisten henkilöiden nimet tai sähköpostiosoitteet osoitteeseen , voimme muuttaa henkilöiden tilin passiivinen-tilaan, jolloin he eivät enää pääse kirjautumaan Opintokamuun.

 

Onko kurssisuoritusten osa-alueiden tehtävien määrä vakio vai voiko koulu määrittää ne? 

Koulu ei voi teknisesti määrittää, mitä osioita kurssiin kuuluu. Opiskelija tekee itselleen kurssiohjelman ja voi itse hieman vaikuttaa siihen, mitä osioita suorittaa. Toki oppilaitos voi ohjeistaa opiskelijoita siitä, mitä he haluavat suoritukseen sisältyvän. Järjestelmä edellyttää, että kurssisuoritukseen kuuluu 4/5 osiota Opiskeluteemasta, 7/8 osiota Sosiaaliset suhteet -teemasta ja 6/7 osiota (tai vaihtoehtoisesti TITA + 3 osiota) Tunteet ja mieli -teemasta.

 

OPISKELIJALLE

Miten pääsen aloittamaan kurssin? 

1)       Saat oppilaitoksen yhteyshenkilöltä rekisteröitymiskoodin

2)       Ilmoittaudu Opintokamuun osoitteessa www.opintokamu.fi 🡪 ILMOITTAUDU MUKAAN (oikeasta yläkulmasta), tässä tarvitset rekisteröitymiskoodin

3)       Saat sähköpostiisi aktivointilinkin. Vahvista ilmoittautuminen  sähköpostiin tulleesta linkistä. Jos et saanut linkkiä sähköpostiisi, ota yhteyttä

4)       Nyt pääset kirjautumaan sivuille omalla sähköpostillasi ja luomallasi salasanalla (Kirjaudu sisään- kohdasta).

5)      Kirjauduttuasi sivulle näet ohjeet, miten kurssin suorittamisen voi aloittaa – kurssille pitää tehdä oma rekisteröityminen ja valita osiot, jotka haluaa suorittaa.

 

Mikä on Opintokamu-kurssin laajuus?

Opintokamu-kurssin ohjeellinen laajuus on lukiossa 2 opintopistettä ja ammattioppilaitoksessa 2 osaamispistettä. Lisätietoja löytyy Opintokamun avoimilta sivuilta https://opintokamu.fi/fi/kurssiesittely/

 

En saanut rekisteröitymisen jälkeen vahvistuslinkkiä sähköpostiini. 

Joissakin sähköposteissa on korkea suojaus ja viesti voi päätyä roskapostiin tai ei tule lainkaan perille. Kannattaa siis tarkistaa ensin roskaposti. Jos viestiä ei löydy sieltä, ilmoita asiasta sähköpostiosoitteeseen opintokamu@utu.fi, niin tunnuksesi voidaan aktivoida manuaalisesti.

 

Jäävätkö kurssisuoritukset nähtäväksi jonnekin? 

Kurssisuoritukset jäävät pääosin opiskelijalle näkyviin. Osa tehtävätyypeistä on sellaisia, että tietosuojasyistä vastaukset nollautuvat, kun sivulta kirjaudutaan pois. Tehtävä pysyy kuitenkin suoritettuna, kun se on tallennettu.

 

Yritin ilmoittautua kurssille, mutta en saa käytettyä sähköpostiosoitettani, koska "käyttäjänimi on jo käytössä"

Käyttäjätunnuksesi on järjestelmässä, mutta se ei ole vielä aktiivinen. Tarkista, oletko saanut sähköpostiisi aktivointilinkin (se on saattanut päätyä myös roskapostikansioon). Jos aktivointilinkkiä ei löydy, ota yhteyttä opintokamu@utu.fi. Älä rekisteröidy uudelleen. Jos et tiedä/muista salasanaasi, nollaa se käyttämällä "Unohditko salasanasi" -linkkiä.

 

Milloin Opintokamuun voi ilmoittautua?

Jos oppilaitoksesi on mukana Opintokamussa, voit rekisteröityä mukaan ja tehdä kurssin milloin tahansa lukuvuoden aikana. Tarkista siis omasta oppilaitoksestasi, oletteko mukana, ja pyydä opiskelijan kirjautumiskoodi. Tämän jälkeen voit tehdä itsellesi käyttäjätunnuksen ilmoittautumissivulla "Rekisteröidy opiskelijaksi" -kohdasta.

 

En pääse etenemään quiz-kysymyksestä. 

Quiz:ista pitää saada kaikki oikein, jotta pääsee etenemään. Jos olet yrittänyt kolme kertaa, tulee 30 minuutin aikalukko ennen kuin voit taas yrittää uudelleen.

 

Olen mielestäni suorittanut kurssin, mutta minulle ei ole tullut sähköpostiin todistetta siitä, että olisin suorittanut sen?

Kurssin suorittamisesta ei tule sähköpostia sinulle, mutta Kurssi-välilehdeltä voit itse tarkistaa kurssisi sisällön/osa-alueet ja suoritusten tilan. Oppilaitoksesi yhteyshenkilö näkee myös kaikkien niiden opiskelijoiden nimet, jotka ovat rekisteröityneet kurssille sekä kurssin statuksen (suoritettu/kesken). 

 

Onko kurssin aikarajoitusta mahdollista keventää/poistaa, jotta saisin kurssin valmiiksi nopeammin?

Valitettavasti aikarajoitusta ei voi poistaa. Aikarajoitus on järjestelmässä, jotta kurssia ei voi suorittaa liian nopeasti, vaan ehdit oikeasti pohtimaan kurssilla käsiteltäviä aiheita. Kurssin voi suorittaa nopeimmillaan kolmessa päivässä.